Gert Amerlinck

Persoonlijke website

mrt. 2010

Koffieconcert: Cello en Piano te Kontich

shapeimage_1-11

Programma:

Deel 1: deel Bach

1ste Cellosuite in G, BWV 1007 afgewisseld met de 5de Franse Suite, BWV 816 van J.S. Bach
    * Prélude
    * Allemande
    * Courante
    * Sarabande I 
    * Sarabande II
    * Gavotte
    * Gigue

Arioso - J.S. Bach

Gambasonate nr. 1 in G, BWV 1027 - J.S. Bach (cello en orgel)
    * Adagio
    * Allegro ma non tanto
    * Andante
    * Allegro moderato


Deel 2: 'romantisch' deel

Méditation uit Thaïs - Jules Massenet

Elegie - Joseph Rheinberger

Après un rêve - Gabriel Fauré

Lied ohne worte - Felix Mendelssohn

De Zwaan - Camille Saint-Saëns

Allegro appassionato - Camille Saint-Saëns

Vocalise - Sergei Rachmaninov (bisnummer)


(celliste Ellen Van den Brande)

Orgelmeditatie en misviering in de Dominikanenkerk te Brussel

shapeimage_1-5 Brussel - Dominicanenkerk, Thomasorgel 1

Een programma geheel in het kader van de 325ste verjaardag van Johann Sebastian Bach.

Bespeling:
Praeludium in C BWV 547 - J.S. Bach
Wo soll ich fliehen hin, BWV 646 - J.S. Bach
Choral "Ertödt uns durch dein' Güte" uit cantate 22 - J.S. Bach 
Fuga in C BWV 547 - J.S. Bach
Toccata in F BWV 540 - J.S. Bach

In de mis:
Tussenzang: Koraal: Liebster Jesu, wir sind hier - J.S. Bach
Offerande: Wachet auf ruft uns die Stimme - J.S. Bach
Communie: Kommst du nun Jesu Christ, vom Himmel herunter - J.S. Bach
Slot: Slotkoor uit de Mattheuspassie: Wir setzen uns mit tränen nieder (bew. Widor) - J.S. Bach

 

Informatie over de orgels:
Gebouwd door: Gebroeders Van Bever (1910)

Dispositie
Grande Orgue: Bourdon 16', Montre 8', Flûte Harmonique 8', Bourdon 8', Prestant 4', Flûte 4', Doublette 2', Fourniture 3 à 5 rangs, Cornet 5 rangs, Trompette 8', Clairon 4'.
Positif Expressif: Quintaton 16', Principal 8', Cor de Nuit 8', Salicional 8', Voix Céleste 8', Flûte Douce 4', Flageolet 2', Carillon, Clarinette 8'.
Récit Expressif: Bourdon 16', Violon 8', Bourdon 8', Flûte Traversière 8', Flûte Octave 4', Quinte 2 2/3', Octavin 2', Tierce 1 3/5', Trompette Harmonique 8', Basson-Hautbois 8', Voix Humaine 8'.
Pédale: Contre Basse 16', Sousbasse 16', Flûte 8', Prestant 4', Bombarde 16'.
Koppelingen: Réunion Positif - Grande Orgue, Réunion Récit - Grande Orgue, Réunion Récit - Positif, Octave Grave Récit, Tirasse Grande Orgue, Tirasse Positif, Tirasse Récit.
Speelhulpen: Trémolo, Anches Grande Orgue, Anches Positif, Anches Récit, Vaste combinaties (p - mf - f - ff).

--------------

Gebouwd door: André Thomas (2006)

Dispositie
Groot Orgel: Fluit 8', Gamba 8' - C-Fis gedekt, Prestant 4', Fluit 4' - wisselsleep met Positief, Quint 2 2/3', Doublette 2', Quint 1 1/3'.
Positief: Bourdon 8', Fluit 4', Dulciaan 8'.
Pedaal: Soubasse 16', Fluit 8'.
Koppelingen: Groot Orgel - Positief, Pedaal - Groot Orgel, Pedaal - Positief.
Speelhulpen: Tremulant.

 

Stabat Mater-concert met Barokensemble Ad Mosam (NL)

shapeimage_1-10

Programma:

STABAT MATER

Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736)
en Antonio Vivaldi (1678-1741)

SALVE REGINA
Alessandro Scarlatti (1660-1725)

Lees de recensie over dit concert hier.
recensie_20100316 Stabat Mater Pergolesi

-------------------------------------------------------------

In de loop van de geschiedenis heeft het Stabat Mater talrijke componisten geïnspireerd tot het schrijven van de meest ontroerende werken.
Het aangrijpende moment van de moeder die getuige is van de kruisiging en doodsstrijd van haar zoon werd door een onbekende middeleeuwse dichter gevangen in een sequens van pijn, tranen, kwelling en ontroostbaar verdriet.
Pergolesi’s versie van het Stabat Mater is niet alleen de meest bekende, maar is ook een versie vol diepe emotie, menselijk drama en pure devotie.
De twaalf korte delen van Pergolesi’s Stabat Mater geven elk gevoelselement exclusieve aandacht in ragfijne dissonanten, meditatieve en vurige tempi, wonderschone klankkleuren en galante lichtheid.

Het was Pergolesi’s laatste werk, geschreven binnen de muren van het franciscaner klooster van Pozzuoli bij Napels, waar hij, pas 26 jaren jong, stierf.
In dit concertprogramma wordt Pergolesi’s Stabat Mater voorafgegaan door de zetting van Vivaldi, een eveneens schitterend werk met een meer extrovert karakter, en verbonden door het onbekende juweel Salve Regina van zijn beroemde voorbeeld Alessandro Scarlatti.

Dit oorstrelende programma wordt gecompleteerd met het Concerto Grosso in D klein op.3 no 11 (RV565) uit L’Estro Armonico van Antonio Vivaldi.

• Muzikale leiding: Huub Ehlen
• Solisten:
• Sopraan: Hannah Morrison
• Countertenor: Oscar Verhaar
• Klein orkest

web: http://www.admosam.eu